Friday, October 1, 2010

..bawa hati ke majlis ilmu...

salam...

semalam aku tergerak hati nak pergi bicara wanita.....
selama nie dah banyak message aku terima tok join talk nie
tapi,disebabkan hati aku tak tergerak nak pergi,
jadi,aku hanya memandang sepi jer jemputan tuh..
alhamdulillah..semalam Allah telah bukakkan hati aku tok pergi majlis ilmu tuh...
apa yg membuatkan hati ni nak pergi ?? ermmm mestilah  tajuk talk tersebut.. impikan wanita ideal??
kalu nak terangkan maksud wanita ideal aku pon tak berapa nak pandai sangat..klau ikotkan kamus aku...wanita ideal nih mestilah kurus n takda sebarang lemak pon kat badan die(kire cam aneroxia la..)
then,muka mesti cun + licin tanpa sebarang jerawat pon...klau cter bab kaki plak..kaki mesti panjang cam paris hilton or mariah carey...kalu cter bab fesyen plak ,mesti pandai bergaya..tak main pakai tuding 4 segi.tapi,pakai selendang yg menampakkn sebahagian beso bentok muka n tudung indon or tudung syria..entah aku pon tak tau sangat  bab2 tudung nih...tapi,itu definisi mengikut kamus aku!(sila jangan tertipu) 

tapi,semalam aku telah mengubah definisi wanita ideal yg selama ini aku pegang...
apa yg dapat aku kongsikan adalah bagaimana nak menjadi wanita ideal??
talk ni disampaikan oleh fatimah syara(ala...novelis terkenal tuh...)yg wat buku pemilik cintaku selepas Allah dan rasul...
aku taksangka dpat berjumpa dgn beliau...
comey orangnya...
bagi aku,akak nih satu drpd wanita ideal yg pnah aku jumpa la..
kalu dalam QURAN...wanita ideal adalah mariam..
sampaikan Allah menyebut kisah beliau dalam al-Quran...


ok..skang aku nak list kan ciri2 wanita ideal..
insyaAllah kiter semua boleh lah praktik tok jadi wanita ideal...
semoga lepas nih ramai la wanita ideal kat malaysia nih...
1)mementingkan ilmu n hujah
2)hormat mak
3)seorang yg rajin(cam aku jer..hahahahah)
4)tekun beribadah pada Allah
5)jauhi jalan zina
6)suka bersedekah
7)berpuasa sunat(baik puasa sunat bnyak2 b4 kawin,nanti da kawin susah..kna mintak izin suami dlu)
pesanan sesorng yg dah kawin kpda aku
8)wanita yg memelihara kemaluan(menjaga aurat n maruah)




                                                                                                       
Ya Allah,Engkau yg menciptakan diriku,Engkau tahu tentang kelemahanku,Engkau tahu betapa nafsuku sentiasa bergelora,Iblis dan syaitan yg sentiasa mengintai kelemahanku.Justeru itu,berilah kekuatan kepadaku,sepertimana engkau berikan kepada Yusuf untuk menghadapi Zulaikha.Bantulah aku menghadapi ujian gejolak nafsu keremajaan ini,bantulah aku utk melenturkan nafsu supaya sentiasa taat kepadaMu
Ya Allah penuhkan hatiku dengan cinta Mu,cinta kepada Rasulmu,cinta masuk ke syurgaMU.Amin ya rabbal alamin

No comments: