Saturday, March 19, 2016

ZIARAH MADINAH DAN MEKAH

Assalammualaikum..

Dah lama tak update blog kan..bertahun lamanya..huhu

hari ni, gagahkan jugak untuk update sebab nak bagi manfaat pada korang..inshaAllah

Alhamdulillah pada 5 hingga 15 mac 2016.aku mak dan ayah dijemput menjadi tetamu Allah dan tetamu Rasulullah..

Maka, pada tanggal 5 hb Mac bermulalah perjalanan kami ke Jedah seterusnya ke Kota madina untuk berjiran dengan kekasih Allah,Rasulullah saw. kami terbang dengan Air asia X! Tu pasal seat merahh..hehe



Sebelum berangkat ke Tanah Haram ada beberapa tips yang perlu korang amalkan..Sangat berguna.

1) Betulkan niat.Niatkan kita pergi umrah sebab Allah..the only reason is because of HIM!kalau sekarang ada niat lain..please cepat tukar!Sebabnya, segala kepayahan yg dilalui nanti kita akan positif sebab segala kesusahan kita percaya Allah yg akan ganjari..

2) Persiapan ilmu mengerjakan ibadah UMRAH..ini pun benda WAJIB yg korang kena buat..kita bukan pergi untuk melancong tau..tapi pergi utk ziarah Baitullah..Ak pergi dengan travel agensi Andalusia so, pergi kursus banyak kali sebab umah dekat..Alhamdulillah rezeki,kalau  tak sempat pergi kelas cari ilmu dri utube pun okay..Moga usaha anda Allah ganjari!

3)Latih diri jadi lebih baikkk..sebabnya nak latih bila da sampai sana nanti..Kalau korang ni suka ngata orang, sampai sana InshaAllah perangai akan sama or mybe worse! trust me..thays why kena ubah perangai dari sini..Banyakkn solat taubat,hajat dan zikir..Kalau niat korang nak shopping je better tak yah susah susah apply visa umrah sebabnya ibadah umrah ni nampak senang tapi dugaan semasa nak tunaikan agak sukar..kena banyak sabar..janganlah kita dtg jauh jauh tapi tak dpaat ganjaran dari Allah ..kan ke rugi??

4) Persiapan kelengkapan diri,, Andalusia ada bagi list barang yg perlu dibawa..pilihlah mana yang suitable dengan diri..jangan la nak bawak satu almari..kalau dah penuh bag mana nak letak brg brg yg kita beli nanti..huhuhu..Kalau ak hari tu memnag dah aim nak beli jubah kat madinah so, sikit jer le baju yg ak bawak..basuh baju pun tak selalu..huhu

5) Persiapan hari kejadian,mandi sunat musafir, solat sunat musafir,solat dhuha,doa musafir

Okay siap semua persiapan, kami pun berangkat ke Jedaah dengan rasa penghambaan kepada Allah yg Esa..perjalanan lebih kurang 8 jam..so, dalam flight tu gunakan masa sebaik baiknya,, bawak Al Quran kecik..so boleh baca, bawah tasbih boleh zikir, banyakkan berdoa sebab kita musafir..doa lah yg baik baik..untuk yang pergi dengan mak ayah, niatkan dalam hati utk menjadi anak yg baik dan menyantuni sepanjang perjalanan dan keberadaan di sana..Alhamdulillah Allah makbulkan..


No comments: